Facebookra költöztek a bérkommentelők


Forrás : Kreatívonline

A Facebook az elmúlt egy évben szinte minden márka számára kritikus kérdéssé vált. Ott kell gyűjteni a rajongókat, ott kell beszélgetni a fogyasztókkal, ott kell terjeszteni a vírusokat. Nem véletlen, hogy a korábban javarészt fórumokban és blogokban feltűnő bérkommentelők is átvonultak ide.

Az utóbbi hónapokban egyre több olyan közlemény érkezik a szerkesztőségünkbe, amelyik egy-egy márka rendkívül sikeres Facebook-kampányáról, pontosabban a rajongói oldalon elért lájkok egyedülállóan magas számáról számol be. A marketingesek listáján megjelenő új mutatószám felsorakozott a weboldalakra, kampányok microsite-jára érkező látogatók száma és a vírusvideók nézettségi mutatói mellé, sőt jelentősége mintha túl is nőtt volna azokon. A számokat most már itt is hozni kell. Az, hogy milyen módszerekkel, és hogy valódi személyek vannak-e a számok mögött, sokszor nem számít.

Nem véletlen, hogy a manuális terjesztéssel (seeding) foglalkozó cégek a korábban jórészt fórumokban és blogokban zajló bérkommentelés mellé az elmúlt időben felvették a szolgáltatásaik közé a rajongótáborok toborzását is. Sőt: nemcsak a lájkokat garantálják, de – mivel itt vannak a fogyasztók – a Facebookra csoportosították át videóterjesztő erőforrásaik nagy részét is.

A hazai piacon legjobb tudomásunk szerint jelenleg három, magát leginkább vírusterjesztő vagy gerillamarketing-ügynökségként definiáló cég foglalkozik nagyban – harminc-negyven diákmunkás terjesztővel vagy aktivistával – manuális seedinggel. Közülük a két kevésbé ismert cég, a Septic Media és a Media Grande egyaránt 2008-ban alakult, amikor hazánkban virágkorát élte a tömeges bérkommentelés. „2007-2008-ban volt az őrület, de ez a lufi ki is pukkant, úgyhogy ma már senkinek nem javaslom, hogy elkezdje” – mondta a Kreatívnak Müller Attila, a Septic Media alapítója, aki állítása szerint még főiskolás informatikusként találta ki, hogy bérfórumozókkal fog videót terjeszteni.

„Akkor még működő módszer volt az is, hogy valaki fogyasztónak álcázva magát, általa kipróbált és bevált termékeket vagy szolgáltatásokat ajánlott fórumokban” – állítja Müller. A cégvezető szerint ez ma már egyrészt azért működik kevésbé, mert mind maguk a fórumozók, mind a fórummoderátorok azonnal kiszúrják az ilyen fizetett kommentelőket, másrészt – és ezt látja a jelentősebb oknak – a közösségi oldalak térnyerése miatt a fórumok és blogok egyébként is visszaszorultak.

Hozzászólás